#AntreprenoriatSocial: Teodor Frolu, Asociația Ivan Patzaichin - Mila 23

Asociația își stabilește obiective ambițioase, spre care se îndreaptă cu pași mici și cu sprijin din partea comunității, spune Teodor Frolu. Află povestea lor din interviul de mai jos!

Pe Startarium discutăm adesea despre provocările antreprenoriatului: de la cele specifice începuturilor și rafinării ideii, la cele aduse de etapa de scalare. Există dificultăți specifice fiecărui stadiu, pe care le regăsim indiferent de industria în care activează, de exemplu.

Cu toate acestea, există o serie de provocări sau dificultăți particulare care apar în cazul antreprenoriatului social. Iar pentru că antreprenoriatul social este încă într-un stadiu incipient în România, sunt în general mai rar aduse în discuție. De aceea, am pregătit o serie de materiale dedicate acestui subiect.

Descoperă întreaga serie de materiale despre Antreprenoriatul social pe Startarium: Interviuri cu Alăturide Voi, Social Innovation Solutions, Ashoka România, Atelierul de Pânză, MamaPan & more


Povestea Asociației Ivan Patzaichin - Mila 23

Asociația Ivan Patzaichin - Mila 23 a fost fondată în 2010 în satul natal al lui Ivan Patzaichin, Mila 23 (Delta Dunării). Pornind de la relația om-natură, ne-am propus să promovăm și să dezvoltăm modele de antreprenoriat social și dezvoltare locală în domenii precum ecoturism, infrastructură verde, educație și reintegrare socială. În majoritatea proiectelor noastre de antreprenoriat social ne bazăm pe activități de consultare publică pentru a găsi direcțiile de dezvoltare cel mai bine primite de comunitățile cărora se adresează. Utilizăm instrumentele specifice comunicării publice pentru a încuraja gândirea critică, participarea și colaborarea. De câte ori este posibil, proiectele conțin și o puternică latură educativă, încurajând învățarea prin exersare, cooperarea și realizarea de comunități.

Obiectivul Asociației este de a sprijini dezvoltarea locală din Delta Dunării și din alte regiuni naturale din România, prin protejarea biodiversității culturale și naturale a zonelor cu ape din România, promovarea patrimoniului hidrografic românesc, readucerea în actualitate a tradițiilor românești, promovarea profilului cultural și pe cel natural ale Deltei Dunării și de a încuraja un stil de viață sănătos. Proiectele noastre urmăresc identificarea și valorificarea resurselor culturale și naturale cu scopul de a crește profilul identitar al unor comunități locale, cu potențial impact în procesul de dezvoltare durabilă, realizarea de comunități preocupate de obiective comune și încurajarea asumării responsabilității la nivelul cetățenilor pentru protejarea elementelor de patrimoniu. 

Cele mai mari provocări avute de-a lungul timpului

Cea mai mare provocare pentru noi este lipsa de încredere a oamenilor. Sunt obișnuiți cu o anumită cutumă și nu cred că se poate schimba ceva în felul în care decurge viața lor. Este dificil să găsim persoane dispuse să se implice în proiectele propuse de noi ca alternative de dezvoltare. Cel mai des ne lovim de suspiciunea și preconcepția că oricine intervine în zonă și încearcă să găsească soluții la probleme locale are și o agendă ascunsă. Au nevoie de exemple concrete de succes pentru a se deschide și pentru a-și dori să aplice soluțiile propuse de noi. 

O altă provocare cu care ne confruntăm este aceea că, indiferent de tipul de comunitate, oamenii consideră dezvoltarea urbană ca fiind singurul model de urmat. Chiar și comunitățile rurale apreciază că infrastructura de tip urban este cea care va ajuta dezvoltarea. Sunt sceptici că există și alte modele (încă în fază incipientă) care valorifică resursele locului. De exemplu, în Deltă noi încercăm să lucrăm la nivel microeconomic, ținând cont de potențialul și resursele puse la dispoziție de zonă (pescuit responsabil, turism lent, ecoturism). Vrem să arătăm că nu e nevoie de investiții în infrastructură de mari dimensiuni (hoteluri, complexe, spa) și că dezvoltarea durabilă vine din exploatarea responsabilă a patrimoniului.

Cum va evolua antreprenoriatul social în România 

Din perspectiva noastră, antreprenoriatul social înseamnă sprijin adus localnicilor pentru a-și dezvolta o formă de venit sustenabilă, stabilă în timp. Noi nu încercăm să dezvoltăm un business al nostru, ci oferim suport comunităților în a începe afaceri de familie, care să se dezvolte pe termen lung, utilizând cu înțelepciune și măsură resursele de patrimoniu natural și cultural. 

În România este un trend crescător în ceea ce privește antreprenoriatul social, mai ales datorită existenței fondurilor europene care sprijină dezvoltarea de astfel de proiecte. În plus, există modele de bune practici, proiecte de succes care pot fi replicate în zona rurală. Astfel locuitorii din comunitățile sătești încep să prindă curaj și să aibă încredere în modele alternative de dezvoltare. 

 

Recomandări pentru cei care vor să își dezvolte un astfel de business

Ce a funcționat pentru noi a fost faptul că ne-am concentrat pe zona Deltei, cu care avem și o adâncă legătură emoțională. Iar când am folosit resursele locului, am avut întotdeauna în minte faptul că lucrăm pe termen lung, cu o viziune spre dezvoltare durabilă. Am încercat întotdeauna ca proiectele noastre să aibă o amprentă minimă asupra ecosistemului. Încă un aspect esențial este faptul că ne stabilim obiective ambițioase, dar avem grijă să înaintăm cu pași mici astfel încât să îi avem alături de noi pe membrii comunității căreia îi este adresat proiectul. 

 

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail