Ce apreciază cel mai mult participanții la programe pentru startup-uri

Business Selfie Survey - află care sunt percepțiile antreprenorilor români despre programe și experiențele acestora:

La începutul acestei primăveri, 300 de antreprenori au participat la un sondaj despre nevoile actuale ale ecosistemului local - sondaj în care oportunitățile pentru startup-uri au avut o secțiune importantă dedicată.

Poți vedea o parte din rezultatele studiului în acest material.

1. Mentoratul este pe primul loc în topul nevoilor de sprijin ale repondenților

Mentoratul (conversații cu antreprenori mai seniori, ce pot îndruma) este cel mai des invocat tip de sprijin necesar, listat de 63% din respondenți. Următorul se referă la accesul la cât mai multe oportunități de networking, cu 56%. 

  • Din cei care au încercat să găsească un mentor pentru a-i susține în creșterea afacerii lor, 15% au răspuns că le-a fost ușor sau foarte ușor să o facă, pe când 30% din respondenți au considerat această inițiativă dificil de a fi pusă în fapt.

  • Dintre antreprenorii care au beneficiat de mentoring, 94% consideră că experiența le-a adus ceva pozitiv.
  • 61 de respondeți au declarat că își doresc un mentor și că au nevoie de ajutor în acest scop, iar 38 din aceștia spun că știu exact care sunt sfaturile pe care i le-ar cere unui mentor.  
  • Experiența cu un mentor este căutata de 22% dintre antreprenorii intervievați. 
  • La întrebarea ”Pe cine ai vrea să ai alături de tine în business?”, cel mai menționat advisor a fost Sergiu Neguț (11 antreprenori îl vor în businessul lor), urmat de Dragoș Anastasiu, Daniel Dines și Cristian Onețiu cu câte 8 menționări.  

2. Metodele preferate de învățare 

12% din respondenți aleg să învețe din interacțiuni cu alte persoane, peers sau mentori.

  • 17% din respondenți preferă să învețe din resurse precum cărți, articole, podcasturi, cursuri on sau offline. 
  • 69% aleg să combine ambele tipuri de metode de învățare. 

3. Inițiativele la care iau parte antreprenorii

La acceleratoare și incubatoare de afaceri au participat doar 23% din respondenți. Mai mult de trei sferturi din respondenți (77%) au participat la un tip sau altul de evenimente de antreprenoriat. 

  • Cei mai mulți aleg Workshop-uri / Training-uri pentru antreprenori – 87% din totalul celor care au participat la evenimente, respectiv 65% din total eșantion chestionat. 
  • 37% din cei care au mai participat la evenimente au optat (și) pentru acceleratoare sau incubatoare de business. 

4. Ce spun antreprenorii despre programele la care au participat 

Ce i-a motivat să participe la programe:

  • 60% din răspunsuri au indicat învățarea, deprinderea unor noi aptitudini.
  • 36% din răspunsuri sunt despre oportunitățile de networking.
  • 20% din răspunsuri indică oportunitățile concrete pe care le aduce un program.

Ce i-a oprit până acum să participe la programe: cel mai des invocat motiv dintre cei care nu au participat la programe este lipsa timpului disponibil, urmat de lipsa resurselor financiare.  

  • 94% din antreprenorii care au luat parte la programe de business declară experiențe pozitive în urma acestora.
  • Din totalul personelor intervievate, doar 4 persoane au remarcat că ar fi putut avea o mai bună întrebuințare pentru timpul lor. 

5. Profilul participanților la programe

23% din respondenți (66 de repondenți din cei aproape 300 ) au participat la unul sau mai multe programe de business (incubatoare și/sau acceleratoare). Mai jos am izolat răspunsurile lor pentru a identifica specificațiile profilului lor individual, ca fondatori, și al afacerii cu care au participat la programe.  

  • Distribuția pe sexe este una echilbrată, ce denotă un context de business sănătos, cu șanse egale. Mai bine de jumătate din cei la care vom face referire în continuare (53%) au vârste cuprinse între 26 și 35 de ani; veteranul lotului are 56 de ani, iar cel mai tânăr din respondenți are 18 ani.
  • Din punctul de vedere al locului de proveniență (orașul în care aceștia au crescut), capitala este citată de cei mai mulți antreprenori (10), urmată de Cluj și Timișoara, cu câte 6, respectiv 4 mențiuni. Muntenia este cea mai fertilă zonă (21 antreprenori, dacă includem și Bucureștiul), urmată de Transilvania (18) și Moldova (15). 
  • Ce făceau înainte să devină antreprenori:  Angajații într-o corporație, cu experiență în management, vânzări și business development au cel mai comun istoric profesional care duce la o viitoare “carieră” în antreprenoriat. 

  • 44% dintre ei sunt la prima inițiativă antreprenorială, 29% sunt la a doua, iar 27% au mai avut 3 sau mai multe afaceri. 
  • Vechimea afacerii: 13 au 0-6 luni, 13 au între 6 și 12 luni, 15 au între 1-2 ani, 12 au între 2 și 3, iar 13 au peste 3 ani. 
  • Stadiul afacerii: 42% sunt în stadiu incipient, 38% au afaceri operaționale, iar 28% au o afacere în creștere, se caută oportunități de scalare.
  • Tipul afacerii: 48% - mix (B2B și B2C), 32% - B2B, 18% - B2C, 2% - C2C. 
  • Piața pe care o targetează: 44% - internațională, 35% - națională, 15% - locală, regională - 6%. 
  • Dintre participanții la programe de accelerare, doar 11% au un singur rol/job în companie

  • Majoritatea - 74% , îndeplinesc 4 sau mai multe joburi. Dintre ei, cei mai mulți se concentrează pe ariile descrise mai jos: 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail