Cum să faci față presiunilor antreprenoriatului

Antreprenoriatul poate fi, uneori, puțin înfricoșător, mai ales dacă te lași intimidat de provocări. Nimeni nu îți garantează succesul, în schimb apariția grijilor e o certitudine. Și cum nu mai poți fugi, va trebui să găsești soluții.

Antreprenoriatul poate fi, uneori, puțin înfricoșător, mai ales dacă te lași intimidat de provocări. Nimeni nu îți garantează succesul, în schimb apariția grijilor e o certitudine. Și cum nu mai poți fugi, va trebui să găsești soluții.  

Să faci ceea ce-ți place, să fii independent în decizii și să ai libertatea să-ți crești propria afacere așa cum vrei pot motiva pe oricine să facă primii pași în lumea antreprenoriatului. Nu e însă o lume lipsită de griji și de provocări, cum cel mai probabil știi deja și, oricât de mult te-ai documenta la început, nimeni nu te va pregăti cu adevărat pentru provocările cu care te vei confrunta odată devenit antreprenor. Așa că va trebui să treci prin ele și să adopți singur soluțiile potrivite afacerii tale.

Cea mai comună provocare este să asiguri permanent cash flow și, desigur, să obții și profit, iar aici e și stresul cel mai mare. Cel puțin la început, până îți vei face loc pe piață, va trebui să ai destule rezerve financiare să reziști o perioadă pe propriile picioare. Mai ales dacă se întâmplă să ai clienți care întârzie să achite facturile. Fii pregătit să apelezi la împrumuturi la bancă, la familie sau prieteni, ori chiar să inițiezi o campanie de crowdfunding.

Deși ar trebuit să nu se regăsească pe pe lista de provocări, instabilitatea fiscală și legislativă dă mari bătăi de cap nu doar antreprenorilor, ci oricărui om de afaceri. În primă fază, când poate resursele startup-ului nu sunt suficiente pentru aducerea unui jurist în echipă, va trebui să îți aloci timp să urmărești portalurile de profil, cu noutăți din domeniul legislativ. Și, desigur, să îți angajezi un specialist contabil priceput, care să fie la curent cu toate noutățile în materie de fiscalitate.

Totodată, dacă startup-ul implică de la început formarea unei echipe, dincolo de presiunea plății salariilor se adaugă și povara contribuțiilor sociale, deloc neglijabile. „Când începi o afacere, nu te gândești la toate modificările Codului Fiscal. Dacă ai nevoie de mulți angajați, ești foarte afectat de impozitele pe forța de muncă. Iar problema care mă frământă acum cel mai mult este că tot majorează salariul minim. Nu cred că trebuie mărit salariul minim, ci micșorate contribuțiile sociale aferente. Așa poți oferi angajaților salarii mai mari, fiindcă îți vei permite să plătești dările la stat. Impozitele pe muncă au ajuns o taxă prohibitivă, menită să descurajeze munca”, spune Sabin, un antreprenor, proprietar al unei fabrici de produse de marochinărie, care are deja câțiva ani de experiență în spate.

Toate aspectele financiare sau cele legate de termenele de livrare, de găsire a unor noi clienți, de reinventare continuă, astfel încât să îți faci loc și să accelerezi creșterea pe nișa ta de piață, pot deveni stresante și pot ajunge să nu-ți dea pace nici măcar noaptea. În plus, trebuie să fii pregătit să muncești oricând e nevoie, chiar dacă poate e weekend sau ești în vacanță, ori să le răspunzi clienților și la ore mai târzii, dacă te solicită.

Pentru a avea o mai bună claritate asupra lucrurilor și a lua decizii de business mai bune, este foarte important să îți controlezi stările de stres, dar și să ții cont de câteva sfaturi, precum cele de mai jos:

Gândește pe termen lung

Dacă rămâi concentrat pe obiectivele tale pe termen lung, nu vei fi prea preocupat de gândurile și grijile care îți cauzează stres pe moment. De asemenea, nu ar strica din când în când să îți setezi ținte mai… realiste.

Fă schimb de experiențe și cere sfaturi

Conectează-te cu antreprenori cu care te simți pe aceeași lungime de undă, cu care să îți împărtășești experiențele. Ai putea primi de la ei empatie sau, dacă sunt mai experimentați, sfaturi care să te ajute să depășești anumite situații.

Stabilește-ți prioritățile

În loc să pierzi timp oscilând între diferite task-uri, pune pe hârtie prioritățile zilei. În plus, nu trebuie să faci tu totul, învață să delegi și, de ce nu?, fă-ți chiar un „not-to-do list”.

Dezvoltă-ți obiceiul gândirii pozitive

Alocă-ți măcar 10 minute pe zi pentru meditație, poți folosi chiar aplicații pe mobil, precum Calm. Prin meditație, îți vei conștientiza gândurile negative și critice, îți vei observa emoțiile, le vei accepta și vei deveni mai puțin reactiv la ele. Iar calmându-ți gândurile, vei răspunde mai bine situațiilor critice.

Un ultim sfat: când vei fi copleșit de griji și incertitudini, amintește-ți de visele cu care ai pornit la drum și rămâi încrezător că le vei atinge, fiindcă bucuria pe care ți-o va da succesul obținut din propriul business va depăși cu mult satisfacțiile aduse de un job în postura de angajat.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail