Ecosistemul local în 2020 - ce obiective există și tendințele pe care le vom urmări

Dacă ești curios să afli ce noutăți va aduce 2020 pentru antreprenorialul românesc, te invităm să afli ce spun antreprenorii români despre următoarele 12 luni!

Investiții, planuri de extindere și dezvoltare de verticale de servicii și noi oportunități – acestea sunt câteva din lucrurile anticipate de reprezentații ecosistemului local pentru anul care tocmai a început. 

Un ecosistem în creștere – oportunități și provocări

Există un consens general că 2020 va aduce o creștere în ceea ce privește startup-urile locale: Ecosistemul va continua să crească atât ca volum, dar și calitativ, pe măsură ce evolueză și interesul - ele merg mana în mână. Mă aștept ca mai mulți corporatiști să își dorească în zona de antreprenoriat, spune Andrei Dudoiu, Human Finance.

Mă aștept la multă efervescență, multe pregătiri pentru 2021 care vor marca noua perioadă de finanțări publice și private ce vor intra pe piață. Cu siguranță vor avea loc mai multe parteneriate și colaborări - realizăm că împreună e mai ușor, mai fun, mai puțin riscant, mai competitiv. Oana Craioveanu, co-fondator Impact Hub Bucharest.

În această perioadă, antreprenorii care vor să înceapă sau să dezvolte o afacere au și mai multe oportunități de care pot profita, spune Dragoș Smeu, General Manager Maveriks: Sunt destul de mulți bani acum în România pentru segmentul de start-up-uri, multe oportunități în jur. Cred că din ce în ce mai mulți - și nu doar corporatiști cu dorință antreprenorială - din cât mai multe segmente diferite vor încerca calea antreprenoriatului. Simt că se poate. Și chiar se poate, le garantez eu :)

Creșterea se va face simțită și în ceea ce privește oferta forței de muncă și în structurarea echipelor, remarcă Alex Lăpușan, Zitec: Costurile salariale în IT o să-și continue tendința crescătoare, ceea ce va pune presiune pe startup-urile ce au nevoie de echipe tehnice, riscul fiind să fie mai dificil să formezi o echipă bună înainte de o rundă consistentă de finanțare, dar și pe bugetele firmelor românești ce au nevoie de consultanță și servicii în IT, riscul fiind să devină mai puțin digitalizate și deci mai puțin competitive în piață.

Vom vedea mai multe investiții în startup-uri, ecosistemul fiind în creștere, însă va continua și relocarea acestor startup-uri în afara țării, păstrând cu predilecție echipe tehnice în țară, riscul este să vedem din ce în ce mai puțin IP înregistrat în România.

Startup-urile românești se extind sau explorează noi piețe

Extinderea reprezintă unul dintre punctele-cheie de urmărit în 2020: pentru Digitail, urmează un an în care compania se va concentra asupra piețelor din Statele Unite și România, în timp ce Kinderpedia urmărește extinderea pe 2 piețe europene noi. În cazul Zitec, ne dorim să continuam tendința de creștere a companiei, pe toate liniile de business, menținând o creștere de peste 30% YoY, spune Alex Lăpușan, co-fondatorul companiei.

În 2020, și platforma Epic Visits se va dezvolta la nivel național, prin atragerea de spații și crearea unei comunități, spune Raluca Jianu, co-fondator. De asemenea, compania se va concentra și asupra lansării celui de-al doilea spațiu tematic și conturarea unei strategii de experiențe și evenimente pentru Ferestroika.

Consolidarea echipei

Echipa și dinamica acesteia, în special într-un context dificil pentru angajatori, sunt o altă preocupare pentru antreperenorii români: Creșterea personală și îmbunătățirea comunicării - punem fundația pentru a putea angaja și crește rapid, povestește Sebastian Gabor (Digitail).

Pe lângă obiective, vom aborda diferit și organismul Mavericks, intern. Focus mai mare pe viziune și valori astfel încât să punem mai mult suflet și pasiune în ceea ce facem, completează Dragoș Smeu.

Care crezi că vor fi lucrurile pe care le vom vedea mai des în 2020 în ecosistemul local? Suntem curioși să aflăm părerea ta în comentarii! 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail