Finanțarea: cum găsești resursele ca ideea ta să se transforme într-o afacere prosperă

Teoretic, oricine poate avea o idee de milioane. Nu oricine este, însă, destul de descurcăreț și creativ încât să găsească finanțarea de care are nevoie pentru a-și transforma ideea într-un business de milioane. Unde găsești finanțare? Află din materialul de mai jos!

Cărțile de business spun, de regulă, că atunci când pornești un business este bine să ai deja banii pentru a-l susține măcar în perioada de început. Asta înseamnă să faci un plan de business cât mai riguros, să pui pe hârtie toate cheltuielile previzibile din prinul an și să te asiguri că ai în cont investiția necesară. Știm cu toții, însă, că așa se întâmplă doar în cărți.

Pentru startup-urile mici, care pot porni cu investiții mai scăzute și au potențialul să înceapă să genereze venituri la scurt timp de la lansare, investiția inițială poate proveni din economiile antreprenorului. Sau, de ce nu, chiar din veniturile lunare pe care le obține păstrându-și în primă fază jobul, afacerea urmând să se susțină apoi din încasări. În lipsa economiilor sau salariului suficient de mare, banii pot veni și de la familie sau prieteni care să devină astfel acționari în companie. Așa a pornit și Mark Zuckerberg, spre exemplu, iar Facebook a fost, într-adevăr, o idee de milioane. 

Pentru restul antreprenorilor pentru care auto-finanțarea nu e posibilă, există alte câteva soluții...

Bani de la bancă 

Împrumutul bancar este prima variantă la care te poți gândi, mai ales dacă nu vrei să ”împarți” business-ul cu nimeni. 

Băncile au în portofoliu soluții de creditare pentru antreprenori, însă, apetitul lor de a oferi sume de bani importante unui startup este, de obicei, destul de scăzut. Asta pentru că dacă business-ul este foarte tânăr, riscurile de eșec sunt considerate mari, iar băncile nu sunt dispuse să-și asume asemenea riscuri. Dacă totuși business-ul este deja pus pe roate, iar împrumutul este necesar pentru creșterea acestuia într-un ritm mai rapid sau extinderea în direcții noi, atunci șansele de a obține finanțarea sunt mai mari.

Micro-investiție

În funcție de investiția necesară, finanțarea printr-un microîmprumut sau printr-un card de credit este, de asemenea, o opțiune de luat în calcul. Costul total al împrumutului este mai mare, dar finanțarea este accesibilă mai ușor și mai rapid, ceea ce poate, oferind astfel posibilitatea de a profita de anumite oportunități care să susțină dezvoltarea afacerii.

Fonduri nerambursabile

Sigur, e visul oricărui antreprenor să-și poată finanța ideea de business din fonduri europene sau guvernamentale nerambursabile. Există multe programe de ajutor financiar pentru startup-uri și IMM-uri atât din bugetul de stat, cât și din bani europeni, așa că antreprenorii au de unde alege. Procesul pentru a obține finanțarea este, însă, destul de stufos. Mai mult, presupune timp, ceea ce, pe un antreprenor pentru care timpul înseamnă bani la propriu, iar afacerea trebuie pornită sau dezvoltată imediat, îl poate costa întreg business-ul. 

Bani din cer?

Nu, nimănui nu-i pică bani din cer. Sau cel puțin așa credem... dacă există norocoși îi rugăm să ne spună cum s-a întâmplat. Este vorba despre finanțări obținute de la business angels sau chiar de la fonduri de investiții.

Lăsând norocul la o parte, pentru a obține o astfel de investiție trebuie să se întâmple, simultan, o listă întreagă de lucruri.

Ideea de business trebuie să fie excepțională, trebuie să fie loc pentru o nouă afacere pe nișa adresată, planul de afaceri trebuie să fie brici, iar performanțele așteptate foarte bune. 

Și nici atunci nu e neapărat garantat că obții finanțarea. Asta pentru că business angels și oamenii din fondurile de investiții au un adevărat fler în a vedea potențialul unei idei de afaceri și, în același timp, viziunea de a o duce în direcția câștigătoare. Tocmai de aceea, investitorul devine și partener în business, având un rol cheie în dezvoltarea viitoare a acestuia.

Dacă business angels în adevăratul sens al cuvântului nu sunt foarte mulți în România, există mai multe fonduri de private equity și venture capital - 3TS Capital Parteners, Axxess Capital, Enterprise Investors, sau Oresa Ventures sunt doar câteva exemple. 

O armată de investitori

Tendințele în domeniul finanțării startup-urilor dovedesc, însă, că există o metodă mult mai facilă și mai... mai creativă de a-ți finanța business-ul, fără să fie nevoie să plătești dobândă sau să dai poate chiar mai mult de jumătate din acțiuni investitorilor. 

Este vorba despre crowdfunding, o soluție prin care banii pentru business vin nu de la un investitor, ci de la zeci, sute sau chiar mii de oameni care cred în ideea ta de afaceri și vor să te ajute să o transformi în realitate. 

E drept, o astfel de soluție este potrivită cel mai adesea pentru afacerile care lucrează cu produse palpabile, nu cu servicii, pentru finanțatorii fiind răsplătiți pentru investiție chiar cu produsele vândute de companie. 

La nivel mondial, crowdfunding-ul a explodat în ultimii ani. Pe Kickstarter.com, de exemplu, au fost finanțate până în prezent peste 110.000 de proiecte, investiția totală făcută de cei aproape 12 milioane de investitori depășind 2,6 miliarde de dolari. În România, platformele de crowdfunding pot fi, deocamdată, numărate pe degete, dar din această toamnă antreprenorii pot atrage fonduri inclusiv aici, pe această platformă. Nu degeaba Startarium este supranumit Orașul Antreprenorilor.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail