Surse de învățare în antreprenoriat

Când devii antreprenor sau vrei să îți crești afacerea, învățarea continuă este foarte importantă. Iată 3 surse de învățare care te vor ajuta să te dezvolți.

Antreprenoriatul nu este inclus cu adevărat în programa de învățare formală, așa că presupune în primul rând un efort de autoeducare. Cei mai mulți dintre cei care pun bazele propriei afaceri își iau informațiile din mai multe surse, despre care am vorbit în cele de mai jos. 

1. Învățarea despre business

  • Evenimente și workshop-uri pentru antreprenori. Pe lângă know how-ul efectiv, sunt și o oportunitate de a interacționa cu alți antreprenori și oameni de business cu care pot fi stabilite parteneriate. 
  • Cărți de referință despre business & business planning, startups, economie, psihologie, sociologie & comportamentul consumatorilor, formare de obiceiuri, inovare etc - vestea bună este că o bună parte dintre ele au fost deja traduse în română. 

Exemple: Lean Startup, Business Model Generation, Start-up Nation, Grit, Outliers, The Culture Map, Cum iti vei masura viata?, The Luck Factor 

”Citesc tot ce pot să citesc pe ariile mele de interes, fie că sunt cărți sau blogposturi”, spune Cristian Ionescu CEO & Chairman of the Board Instant Factoring. ”O altă resursă pe care o recomand este Audible - serviciul de audiobooks al Amazon - ascult în permanență una-două cărți”, adaugă acesta. 

2. Învățarea strategică 

  • Pe lângă informațiile teoretice, legate de proces și tendințe, te vor ajuta într-o mare măsură și noțiuni complexe despre industria în care activezi, tipul de produs pe care îl dezvolți și oferi, obiceiuri de consum și categorii de clienți. Folosește publicațiile de business locale sau din străinătate pentru a rămâne la curent cu trendurile economice și oportunitățile care au impact asupra afacerii tale. 
  • Ieși din zona de confort - de obicei, de aici vine evoluția, chiar dacă procesul de învățare în sine este departe de a fi comod. ”Learning by doing” este o experiență extrem de valoroasă, atât în cazul succeselor, cât și în cazul eșecurilor.  
  • Ia parte la cât mai multe competiții de pitching, hakatoane, makeathoane și acordă atenție lucrurilor învățate și feedback-ului primite. Folosește-le mai departe în ceea ce faci. 

Te poți înscrie în competiții locale sau naționale, cum ar fi: Startarium Pitch Day, Techsylvania, Social Impact Award, How To Web

”Noi ne-am înscris la toate programele pentru antreprenori disponibile - cel mai mare beneficiu pe care Re.flex l-a obținut din acestea este reprezentat de experiența de învățare și provocările noi”, spune Camil Moldoveanu, antreprenor și fondator Re.flex.

  • Folosește momentele de criză ca oportunități de învățare & evoluție. Într-un moment de blocaj, funcționează întrebări de tipul: „De ce n-a mers ceea ce credeam eu că ar fi trebuit să meargă?”, „Ce fac de acum înainte?”, „Cu ce resurse o fac?”, spunea Iulian Cîrciumaru, co-fondator 7card, anul trecut pe scena Startarium PitchDay. Tot el a dat exemplul cărții „Getting to plan B”, scrisă de unul din cei mai mari investitori din Statele Unite, Randy Komisar: ”El spunea că două treimi din portofoliul lor de investiții, care numără câteva sute de start-up-uri, au pivotat și au schimbat modelul de business”. 
  • Folosește instrumentele de planificare destinate startup-urilor ca să poți identifica oportunități și puncte slabe. În conturarea modelului de business (pentru care poți folosi Business Model Canvas), de exemplu, ajută să testezi cât mai multe variante: construiește mai multe scenarii, ideal împreună cu echipa ta, afișează-le într-un loc vizibil, în care le puteți vizualiza cu ușurință și vezi ce e de învățat din diferențele identificate. 

3. Învață cu și de la alții  

Câteodată, răspunsurile de care ai nevoie sunt mai aproape decât ți-ai imagina - nu trebuie decât să îți rostești întrebările cu voce tare. Chiar dacă nu pare la o primă vedere, comunitatea din care faci parte poate și este dispusă să te sprijine. 

”Ne-a ajutat foarte mult rețeaua de oameni din ecosistemul acesta de startups, care să ne ajute cu sfaturi macro. Chiar dacă e un ecosistem în dezvoltare, oamenii se ajută foarte mult între ei”, spune Adrian Cernat, CEO și co-founder SmartDreamers.

Când ai nevoie să clarifici situațiile cu care te confrunți, poți apela la oameni care au o experiență mai vastă decât a ta sau complementară acesteia: există mentori, coachi sau consultanți care să te ajute să clarifici situațiile cu care te confrunți, să găsești soluții, să păstrezi un mindset constructiv/atitudinea potrivită pt antreprenoriat, fără să te epuizezi, fără să disperi.  

De exemplu, consultanții externi pot să te degreveze de niște lucruri care te încarcă și pe care le pot face mai repede, mai bine, și cu un consum de energie mult mai mic versus resursele pe care ar trebui să le investești tu dacă ai face lucrurile respective singur. 

Coachii te pot ajuta să privești dincolo de convingeri limitative și să vii cu soluții noi la probleme personale/profesionale vechi. Tot ei te ajută să fii mai orientat spre acțiune și spre rezultatul pe care dorești să îl obții, exploatând toate resursele interioare de care dispui deja. 

 ”Fac coaching - am lucrat cu mai mulți coachi până să ajung la cel din prezent. E foarte important ca atunci când ai o problemă să ai pe cineva care să te asculte, să te facă să vezi problema din alte perspective și să găsești căi elegante de a depăși obstacolul respectiv și de a merge mai departe”. Cristian Ionescu CEO & Chairman of the Board Instant Factoring.

Mentorii sunt antreprenori cu experiență, care înțeleg provocările unei afaceri la început de drum și care îți pot împărtăși din experiența lor. Procesul te va ajuta să folosești anumite ”scurtături”: pentru anumite situații, nu vei începe învățarea de la zero, ci vei scuti efort, timp și energie. 

Tu în ce scenariu te afli? 

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail