Stop & Reflect - Armina Popeanu, fondator Lyria | "Ce am învățat în 2018"

"2018 a fost despre schimbare, dar și despre muultă răbdare. Am învățat, și mai mult ca până acum, că nu toate proiectele se desfășoară cu viteza pe care o vreau eu și la care mă aștept, dar dacă am (mai multă) răbdare, se vor întâmpla."

Stop & Reflect. La final de 2018, tragem linie și învățăm - din propriile experiențe și, mai ales, din ale celorlalți aflați pe același drum. #StopandReflect este o invitație deschisă către toți membrii comunității Startarium să își facă timp în programul lor agitat de antreprenori pentru o retrospectivă. O serie de guest posts scrise chiar de catre fondatorii startup-urilor, în care ne întrebăm împreuna: "Ce a insemnat 2018 pentru mine? Ce am învățat? Ce vreau să schimb?"

Citește concluziile fiecăruia, învață din ele și nu uita să-ți faci propria retrospectivă înainte să te arunci cu avânt în noul an.

CURS VIDEO | 5 min - Învață cum sa aplici principiile Agile Retrospective în business-ul tău


Armina Letiția Popeanu - Fondator Lyria

Povestea genților pictate Lyria a început cu mulți ani în urmă, când eram încă în facultate și îmi personalizam accesoriile, imediat după ce le achiziționam, accesorii care mi se păreau de multe ori prea plictisitoare și cu care nu mă identificam. Dar dacă le adăugam o poveste pictată, cu care rezonam în perioada aceea, relația dintre mine și geantă (pentru că de cele mai multe ori erau genți, nu pantofi), devenea una cu totul specială. Era accesoriu acela care mă făcea să zâmbesc. Așa s-a conturat ușor, ușor povestea accesoriilor pictate. 

În 2014, când am terminat facultatea, mi-am transformat pasiunea de a personaliza accesorii în business și am fondat Lyria. Lyria a început cu o investiție de 2.000 EUR, valoarea motocicletei mele la acea vreme. Și cu multă pasiune. A continuat datorită feedback-ului pozitiv al clientelor noastre. S-a transformat în business la începutul lui 2016, odată cu achiziționarea, la finalului lui 2015 a fabricii de marochinărie unde manufacturam produsele ce stau la baza poveștilor pictate.

Lyria a început cu o investiție de 2.000 EUR, valoarea motocicletei mele la acea vreme. Astăzi, Lyria este singurul brand de accesorii premium, genți și pantofi din piele naturală, cu picturi manuale.

Ne adresăm femeii între 30 si 55 ani, din mediul urban, activă, cu un stil vestimentar bine definit, care vrea să iasă din anonimat, și își completează ținutele cu accesorii unice, fiind interesată de design și mereu în căutare de experiențe noi. Avem peste 1.000 de clienți, dintre care jumătate sunt clienți recurenți, iar 10% din ei fac parte din Clubul Lyria, fiind deja cliente foarte fidele, în medie cu 10 achiziții pe an.

2018 a reprezentat un an important pentru Lyria nu doar din perspectiva extinderii liniei de produse, ci și a schimbării strategiei de business. Astfel, am decis să externalizăm producția de genți și de pantofi pentru a face față pieții în creștere.

Cea mai mare provocare ca antreprenor a fost să găsesc forță de muncă calificată.

Chiar dacă am reușit acest lucru o vreme, din păcate, dinamica pozitivă a businessului a depășit forța de recrutare pe plan local. Am decis să mutăm totul la București, iar deja efectele pozitive se cunosc. Putem satisface un număr mai mare de comenzi, păstrând un nivel de calitate la standarde internaționale, după ce am încheiat parteneriate cu ateliere de producție din zona Capitalei.

Extinderea liniei de pantofi a fost un pas important pentru brand. A fost o muncă de cercetare de aproape 2 ani, în spatele detaliilor tehnice, ce stau la baza conceperii pantofilor. Eu sunt persoana care stă o zi întreagă pe tocuri, dar ajunsesem într-un moment în care nu mai puteam să fac acest lucru, așa că am creat niște pantofi care pe lângă liniile contemporane și tocurile elegante să răspundă și nevoii de confort. Iar feedback-ul pozitiv și încântarea clientelor care poartă pantofii Lyria dovedesc că detaliile fac diferența; iar timpul alocat perfecționării modelelor a meritat.

În același timp 2018 a fost anul în care am început să colaborăm cu alte branduri pentru a mări gama de produse: am lansat în colaborare cu Colorful Mind planner-ul Red Poppies, un instrument premium de organizare pentru întreg anul 2019 ce îţi va aduce claritate şi inspiraţie. El este simplu de folosit, are template-uri de an, lună şi săptămână. Este colorat integral şi plin de formate simple şi intuitive, în care îţi va fi drag să îţi scrii ideile şi insight-urile pentru 2019. Vei identifica uşor zonele cheie pe care vrei să te concentrezi, prin Wheel of Life, iar apoi le poţi declina în priorităţi la nivel de lună şi săptămână.

Brand Colorful Mind - alături de care Lyria și-a extins oferta de produse - a luat naștere cu ajutorul finanțarii prin crowdfunding, în 2017. Citește povestea sa aici: INTERVIU | Maria Dinu, fondator Colorful Mind

Anul acesta am simțit (și poate este cel mai important) o maturizare a brandului. Astfel că mi-am făcut curaj și am aplicat la Startarium PitchDay. A fost o experiență foarte intensă, dar pe care o recomand oricărui antreprenor.

Pitch Day și pregătirea pentru așa o competiție importantă este despre a-ți face bilanțul activității tale de până acum, dar și proiecțiile pentru anii următori. Sunt sigură că fiecare antreprenor știe cifrele trecute și viitoare, dar antrenamentul pentru Pitch Day este mai mult de atât. Cred că este un exercițiu important, pe care ar trebui să îl facem cu toții, dar sunt sigură că cei mai mulți îl amână, fiind seduși de volumul de muncă și provocări zilnice.

Lyria este unul dintre cei 10 finaliști Startarium PitchDay 2018 - Cea mai mare competiție pentru startup-uri din România. Pe 6 noiembrie, Armina și-a prezentat afacerea pe scenă, în fața publicului și a unui juriu format din investitori, consultanți și specialiști în afaceri, pentru premii de 120.000 EUR în total. Urmărește pitch-ul său aici.

2018 a fost pentru mine despre schimbare, dar și despre multă răbdare. Am învățat și mai mult ca până acum, că nu toate proiectele se desfășoară cu viteza pe care o vreau eu și la care mă aștept, dar dacă am (mai multă) răbdare, se vor întâmpla.

2018 este și anul în care mi-au venit niște idei conexe activității Lyria, despre care vă vom povesti la începutul anului viitor. Vom crea niște experiențe noi pentru clienții Lyria și pentru cei intresați mai mult de domeniul pielii naturale, de design și de fashion.

2019 va veni cu o nouă colaborare cu un brand românesc și implicit cu extinderea gamei de produse. În același timp, sper să reușim să ducem la capăt un milestone important în dezvoltarea noastră, pe care l-am amânat din 2018 în 2019 și anume să ieșim mai mult în offline, cu un concept store propriu, un univers în care clientele noastre să poată pătrunde pentru a completa experiența Lyria din online. De asemeanea, ne vom consolida prezența pe piața internațională cu participarea la câteva târguri internaționale de profil, la Milano și Paris.

Închei, într-un ton optimist, spunându-vă că cifra de afaceri a Lyria s-a dublat, de la an la an, în mod organic, vânzând majoritar pe piața din România. În plus, libertatea de exprimare și de a crea pentru piața de aici, piață tânără și fragedă este principalul motiv pentru care am un business în România și pentru care voi avea și în 2019. Iar cu multă răbdare și planuri mărețe, vor ajunge și business-urile voastre departe!


Mulțumim Armina și mult succes în continuare! Vă învităm să urmăriți împreună cu noi evoluția Lyria pe:

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail