Insight-uri despre Product Management | Bogdan Coman

Managementul de produs este un subiect care vine cu multe provocări pentru antreprenorii la început de drum. Am discutat într-un webinar dedicat despre acest subiect cu Bogdan Coman, Sr. Product Strategist la Modus Create. Descoperă înregistrarea acestuia și alte insight-uri în acest material.

Pe 6 mai am vorbit despre strategie și management de produs cu Bogdan Coman, Sr. Product Strategist la Modus Create, în cadrul unui webinar construit sub forma Ask Me Anything. Mai jos găsești înregistrarea discuției și câteva idei extrase din webinar: 


În product management, trebuie să facem distincția între existența fizică a unui produs și faptul ca el e util. În primul rând, trebuie să ne gândim la ce problemă adresează și cum îi ajută pe oameni să rezolve ceva, să își facă viața mai bună. Apoi, trebuie să ne gândim ce fel de valoare aduce produsul respectiv pentru business.

De aceea, zona de produs este definită la intersecția dintre fezabilitatea produsului, viabilitatea lui (cât de util este pentru business și ce valoare aduce) și zona de dezirabilitate (cât este el de dezirabil/utilizabil este pentru cei care îl vor folosi). 

Cum arată validarea făcută bine? 

E important să te întrebi: Ceea ce vreau să fac acoperă o nevoie reală din partea oamenilor? Și pot să o explic într-un mod foarte simplu, pe care poate să îl înțeleagă oricine? Dacă nu, înseamnă că ideea nu îți este suficient de clară nici ție.  

Trebuie să validezi de la început, ca să reduci risipa. Adică să te asiguri că ceea ce faci poate fi vândut, este cerut, utilizabil, fezabil, înainte să investești timp și resurse în dezvoltarea unei soluții pe care nu știi dacă o vrea cineva. 

Există tehnici de cercetare - unele calitative, altele cantitative - pentru a vedea dacă a mai încercat cineva să rezolve problema pe care vrei să o rezolvi, dacă există competiție etc. Poți începe chiar cu un search pe Google. 

>> Citește și: Cercetare de piață | Cum faci și ce resurse utile poți să folosești

Faptul că nu există competiție poate să fie ceva foarte bun, dar alteori să fie ceva rau. Fie ideea ta e foarte inovativă, fie nu există de fapt cerere pentru ea. Cu un research bun, poți să vezi care e statusul, ce se întâmplă în prezent, de ce probleme se lovesc oamenii, dacă există soluții pentru ele și cum arată ele, ca să îți dai seama dacă le poți rezolva altfel. 

Apoi, ajungi în zona calitativă - în general interviuri cu potențiali clienți (user interviews). 

>> Citește și: 8 întrebări care te ajută să obții feedback relevant când ești antreprenor

De ce e important să vorbești despre ideea ta?

Există antreprenori care spun: ,,E ideea mea, nu vorbesc despre ea pentru că mi-e frică să nu mi-o fure cineva.’’ Dar dacă nu vorbești despre un lucru cu nimeni, cum afli dacă ideea are sens sau nu?

Recomandarea lui Bogdan este să vorbești cât mai mult despre ideea ta, să discuți, să întrebi. Însă e important și cu cine vorbești - de obicei, oamenii foarte apropiați îți dau feedback-uri pozitive pentru că aveți o relație personală (confirmation bias). Chiar dacă primești astfel de încurajări, nu înseamnă că cei din target îți vor și cumpăra produsul sau serviciul. 

Cum arată drumul unui Product Manager, care e mixul ideal de skills?

În general, managerii de produs vin din zone tehnice - ingineri software, de exemplu, care pleacă de la programare, apoi încep să coordoneze - team lead, project manager ș.a.m.d . Alții vin din zona de vânzări. 

Pentru că product management este o intersecție între user, tehnic și business, de oriunde ai veni din aceste trei zone, ajută. În general, antreprenorii sunt niște oameni de produs foarte buni, pentru că înțeleg și sunt foarte conectați cu utilizatorul, cu ce funcționează în afacerea respectivă.  

O echipa de produs conține oameni care se ocupă de 3 zone: legătura cu userul, legătura cu cei care creează produsul și legătura cu business-ul.  Product Managerul nu ”conduce” de fapt, ci influențează fără a avea o autoritate formală, vine cu argumente. 

Resurse recomandate de Bogdan

Urmărește înregistrarea webinarului

Bogdan Coman - Sr. Product Strategist Modus Create

Bogdan este senior consultant în strategie de produs la Modus Create, companie ce oferă servicii de consultanță în dezvoltare de soluții digitale pentru clienți din categoria Fortune500. 

Bogdan are în spate o carieră de mai bine de 20 ani în IT și retail, din care 15 în antreprenoriat. A dezvoltat și condus proiecte în domenii precum IoT, smarthome, enterprise systems și e-commerce. Înainte de a fi consultant, Bogdan a pus umărul la crearea unui dispozitiv de monitorizare și control a caselor inteligente la E.ON Germania iar între 2015 și 2018 a condus din poziția de co-founder proiectul Woogie, un asistent educațional bazat pe voce pentru copii din ciclul primar.  

Ca mentor în cadrul Startarium, Bogdan este bucuros să împărtășească din experiența sa în management și strategie de produs, growth, validare și pivotare, creare de echipe multidisciplinare, precum și orice alte topicuri care ating sfera startup-urilor inovative.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail