Cum poți depăși blocajele în perioade de criză sau incertitudine

Pe 8 aprilie l-am avut alături de noi pe Andrei Roșca, Change Strategist, care ne-a învățat cum să trecem mai ușor prin perioadele pline de incertitudine (așa cum este perioada pandemiei), cum să ne înțelegem emoțiile și fricile și să învățăm să lucrăm cu ele. Iată cele mai importante idei și înregistrarea discuției.

Când alegi drumul antreprenoriatului, e posibil ca pe parcursul călătoriei să observi că ești însoțit de doi ”companioni” neașteptați: teama și blocajele. Și chiar dacă în teorie drumurile lungi se parcurg mai rapid cu însoțitori, cei despre care vorbim în acest material încurcă și consumă energia. 

Aceștia iau multe forme: pot să fie vocile critice care te fac să-ți reevaluezi și cele mai mici (și insignifiante) acțiuni, sau scenariile care nu te lasă să te concentrezi și să te odihnești suficient, ori tendințele de evitare sau amânare a deciziilor. Iar în situații de criză și de incertitudine, ele devin și mai greu de gestionat. 

În discuția cu Andrei, am vorbit despre mecanismele care le activează și cum pot fi gestionate mai conștient, așa încât perioadele de criză să fie navigate cu mai multă ușurință. Mai jos am extras câteva puncte din webinar și am inclus și înregistrarea integrală a acestuia. 

Cu cât sunt mai bruște și neașteptate, cu atât sunt mai greu de acceptat schimbările

  • De cele mai multe ori nu percepem schimbările, ele vin treptat și curg natural. În momentul în care salturile sunt mai mari, de la cine suntem astăzi la cine am vrea sau simțim că ar trebui să fim, schimbările devin inconfortabile și începem să le percepem ca atare. 
  • Creierul nostru este setat să ne țină în siguranță, nu neapărat să ne facă și fericiți.
  • Înaintea unei schimbări majore, apare o perioadă de neclaritate, de confuzie.
  • Cel mai frecvent, schimbarea se întâmplă în momentul în care durerea generată de a nu te schimba devine mai mare decât durerea percepută de a te schimba.

Teama și blocajele

  • Cel mai frecvent blocaj ține de acțiune. De cele mai multe ori, ajungem să știm ce ne-am dori, să știm chiar cum am putea ajunge acolo, dar să nu acționăm pe cât de repede ne-am dori sau pe cât de repede ar fi bine pentru noi să acționăm. 
  • Frica de eșec vine dintr-un sentiment că nu suntem de ajuns, că nu suntem suficienți - aceasta este o temere foarte comună.

Cum adresăm blocajele?

  • Ține un jurnal;
  • Meditație: În meditație mă concentrez pe inspir-expir și în timp ce fac asta, îmi apare un gând și tot exercițiul meditației este să văd ce gând apare și să mă întorc la ce făceam: inspir-expir, inspir-expir. E un exercițiu prin care ”antrenezi ”mușchiul de a sta concentrat pe ceva.
  • Sport;
  • Cere ajutorul unui coach, terapeut sau unui prieten care știe să asculte.

Cum depășim frica?

  • Depășirea fricii vine cu nevoia de a lucra cu noi înșine, cu a investi timp, a ne cunoaște. Și de a ne expune gradual la frică. Concret, facem pași mici și ”suportabili” către lucrul acela de care ne este frică. Împingem limitele zonei noastre de confort un pic și încă un pic, până când ne dăm seama că zona noastră de confort a crescut destul de mult. 
  • Dacă vrei să te simți util și nu mai ai control asupra lucrurilor externe care te făceau să te simți util, atunci tot ce poți să faci este să preiei tu controlul și să faci lucruri care te fac să te simți util. E vorba despre proactivitate în a începe ceva astăzi: un proiect, o discuție cu un prieten, să ajuți pe altcineva.
  • Ideal ar fi să avem 3-4 surse care ne fac să ne simțim bine cu noi. Dacă una dintre ele începe să se clatine, există și altele pe care ne putem baza.
  • Motivația fundamentală de a continua să faci ce ți-ai propus este: nu mai vreau să mai trăiesc ce trăiesc acum.

Exercițiu practic, de aplicat chiar acum: întrebările care te ajută în momentele de incertitudine

  • Hai să ne prefacem pentru câteva minute că nu ne aflăm într-o perioadă grea. Cum ar arăta săptămâna asta pentru tine?
  • Cum îmi reinventez business-ul de mâine astfel încât să fie un business care să stea în picioare indiferent cât durează perioada asta?
  • Dacă această problemă nu ar exista, pe ce ți-ai concentra atenția?
  • Ce ai încercat până acum și nu a mers?
  • Îți plac stresul și anxietatea prin care treci acum? Nu, dar îți displac suficient de tare încât să-ți aloci 2 minute pe zi pentru meditație, de exemplu, în următorul an? (Și uneori răspunsul e da, alteori nu).
  • Cum ar arăta prezentul dacă nu aș avea acest mental chatter (o voce internă care ne spune “asigură-te că ești în siguranță, s-ar putea să iasă nasol etc.”, “trebuie să stai în zona de confort până trece perioada asta”)?
  • Să fii în survival mode te face să nu vezi oportunități. Oportunitățile țin de viitor și de planificare. Dacă pe tine te paralizează atât de tare ce se întâmplă în prezent și îți e frică să te uiți în viitor, va fi foarte greu să te uiți la oportunități. Cum ieși din survival mode? Maxim 20 de minute de știri pe zi, orice formă de meditație și exercițiu de respirație măcar de 2 ori pe zi, scrieți sau înregistrați-vă audio vorbind despre ceea ce trăiți. E o formă de a-ți așeza gândurile și de a obține claritate.
  • Un exercițiu de detașare: Iei o foaie de hârtie, o împarți în 2 și îți notezi inițial gândurile și apoi deciziile pe care vrei să le iei pe 2 coloane: una care ține de antreprenorul/ managerul Andrei și una de omul Andrei. Exemplu: ai de dat un om afară, poate te simți responsabil sau vinovat, simți că ți-e greu emoțional să faci asta. Există o soluție corectă pe care trebuie să o iei în situația asta specifică. Faptul că știi decizia corectă nu anulează ce simți tu emoțional, dar asta ține de coloana cu Andrei omul. Ce pot să fac eu ca om ca plecarea lui să fie mai ușoară, să îl susțin chiar dacă e clar că decizia asta trebuie luată?  

Mesaj pentru antreprenori

Voi sunteți obișnuiți să picați și să se șteargă cu voi pe jos. Ați căzut de suficiente ori, a trebuit să vă ridicați. Nu e nimic deosebit acum. Este o perioadă în care viața ne tăvălește un pic și o să treacă și chestia asta. Avem nevoie să ne ridicăm cât mai repede, să ne ștergem de praf și să ne întrebăm cum putem să schimbăm realitatea noastră actuală. Știu că apasă greu pe antreprenori pe partea emoțională, însă realist vorbind sunteți cei mai pregătiți să faceți chestia asta să se schimbe și să se întâmple. Sunteți cei mai pregătiți oameni pentru perioada pe care o traversăm acum.

Ce ar fi bine să facem în perioadele de incertitudine

  • Ar trebui să fim atenți la noi și la emoțiile noastre și să putem să ne recunoaștem că avem niște emoții care nu ne plac, să ne recunoaștem că avem momente de tristețe sau momente în care ne simțim singuri. Avem nevoie să ne recunoaștem lucrurile astea și să trăim emoțiile, chiar dacă sunt neplăcute, pentru că asta ne va face recuperarea mai ușoară după. Pentru că dacă amorțim, dacă ne prefacem că totul e ok și dacă accelerăm, punem o presiune mult mai mare pe noi, când perioada asta pune oricum o presiune pe noi. Toți avem un nivel de stres acum, chiar dacă nu îl conștientizăm și ni se pare că suntem ok.
  • Avem nevoie să dăm un sens perioadei ăsteia, dar avem nevoie să dăm un sens mai degrabă personal, mai degrabă să ne uităm la noi.  
  • O să treacă și asta. Ajută să ne uităm la lucrurile acestea ca fiind anotimpuri.

Alte resurse de ajutor, recomandate de Andrei


Urmărește înregistrarea webinarului

Despre speaker

Andrei Roșca - antreprenor & Change Strategist

"Două lucruri sunt importante pentru Andrei: să se dezvolte și să aibă impact. 15 ani a făcut asta prin antreprenoriat și business, iar de 6 ani o face ajutând oamenii să se schimbe. Folosește un mix personal de intervenții strategice, coaching și consultanță.

În ultimii 17 ani, a tot fondat firme si proiecte, înainte să afle că ceea ce vrea să facă este să ajute oamenii să se schimbe. Am trecut prin IT, producție de sisteme audio, web development și publicitate. În 2006 s-a oprit in mediul online. Între 2006 si 2012 s-a ocupat cu bookblog.ro, cel mai important blog de cărți din Romania, o organizație atipică, jumătate societate comercială, jumătate organizație non-profit. În 2011, a lansat Spada, agenție digitală specializată în campanii de promovare în social media. A făcut exit în decembrie 2018.

De coaching s-a apucat în 2013, cand a făcut prima formare și a început să lucreze cu clienți, pe diverse obiective, iar începând cu 2016 s-a dedicat 100% clienților lui.

Andrei spune despre el: "folosesc o abordare pragmatica, orientată pe rezultate, influențată de dubla formare internațională în Strategic Intervention Coaching (Tony Robbins & Cloe Madanes) si Noble Manhattan (Co-Active Coaching). Cred în abordări holistice, din mai multe unghiuri, nu în rețete și aplicat sabloane. Lucrez atât față în față, cât și via Skype/telefon.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail