Ce s-ar întâmpla cu business-ul tău dacă ai lipsi o zi?

Dacă muncești non-stop și nicio decizie nu se ia fără tine nu înseamnă că ești antreprenor.

“Ziua mea de lucru începe la 4 dimineața. Discut cu furnizori din China, întrucât, ca mai toată lumea, acolo facem producția, verific situația comenzilor primite și a livrărilor planificate, pregătesc răspunsuri la întrebări din partea clienților, toate cu mult înainte ca majoritatea corporatiștilor să-și bea cafeaua de dimineață”, povestește un antreprenor care deține un mic business de nișă cu produse compresive pentru oameni cu diverse afecțiuni, pe care le comercializează online nu numai în România, ci la nivel global. 

“Și se termină când se termină. Pentru un antreprenor nu cred că există program.”

Ca el, foarte mulți antreprenori petrec peste 16 ore pe zi muncind pentru business-ul lor. Desigur, să îți dedici tot timpul afacerii tale e firesc, mai ales la început, însă pe măsură ce activitatea se extinde și există deja și angajați, fiecare antreprenor trebuie să-și pună o întrebare esențială: “Ce s-ar întâmpla cu business-ul meu dacă aș lipsi o zi? Dar mai multe?”. Și, mai important, fiecare antreprenor trebuie să se asigure că are și răspunsul la această întrebare.

Paul C. Light, profesor în cadrul New York University și autorul mai multor cărți despre antreprenoriat social, punctează că mulți antreprenori cred că este nevoie să lucreze 24 de ore din 24, 7 zile din 7 pentru a avea succes. Cu toate acestea, “nu există nicăieri vreo dovadă că stresul, lipsa somnului sau izolarea socială sunt ingrediente pentru succes. Din contră, antreprenorii care alocă tot timpul business-ului în detrimentul timpului personal fac de multe ori greșeli în business”, mai spune Light.

Un business care nu funcționează fără antreprenor nu e un business, e doar un alt job

Pentru început, dedicarea și implicarea antreprenorului pot asigura un ritm de creștere mai rapid și performanțe mai bune decât dacă business-ul ar fi pe mâna unui angajat. Dar un business care nu poate continua fără fondatorul său nu mai este un business pentru el, este doar un alt job solicitant. Iar pe termen lung, cu cât implicarea antreprenorului este mai mare, cu atât scad șansele de supraviețuire sau de continuitate pe aceeași curbă de dezvoltare a afacerii.

Primul pas, o mantră cu siguranță deja binecunoscută, însă de cele mai multe ori greu de pus în practică pentru un antreprenor, este delegarea responsabilităților. Cu siguranță că nu este nevoie ca orice decizie sau activitate de rutină să fie coordonate îndeaproape de antreprenor. O vorbă deja celebră în business spune că, pentru a avea succes, un manager sau, aplicat aici, un antreprenor trebuie să se înconjoare de oameni mai deștepți ca el. Sau măcar independenți și capabili să ia decizii, să acționeze în favoarea business-ului și, la momentul potrivit, să pregătească noi oameni care să le ia locul atunci când urcă mai sus în companie.

Orice antreprenor trebuie să aibă un plan B. B de la Backup!

Nu, nu e vorba despre o alternativă în situația în care business-ul deja are probleme și nu mai poate continua, ci un plan și proceduri foarte bine puse la punct care să acopere situația în care antreprenorul lipsește o perioadă mai scurtă sau mai lungă. Cea mai la îndemână soluție, într-o astfel de situație, este ca antreprenorul să aibă o mână dreaptă în echipă, cineva care să fie implicat atât în procesele de zi cu zi, cât și în planurile de dezvoltare ale antreprenorului. Dacă acest lucru nu e, însă, posibil, pasul unu de mai sus ar trebui să asigure în primă fază funcționarea pe pilot automat a business-ului. 

Macro, nu micro management!

Al treilea pas, mult mai important dar la fel de greu de aplicat, este dezvoltarea unui stil antreprenorial orientat pe dezvoltarea macro a business-ului, în locul implicării la nivel micro pe care, la primul pas, antreprenorul începe să o delege angajaților. O imagine de ansamblu, la 360 de grade, asupra business-ului este suficientă pentru a permite antreprenorului să caute noi oportunități de dezvoltare și a-și crește business-ul, în timp ce rutina și activitățile de zi cu zi sunt îndeplinite cu succes de echipă.

Acest macromanagement definește, de fapt, antreprenorul ca leader, ca business designer și developer, ca vizionar care duce ideea de la care a pornit business-ul la un cu totul alt nivel și care se asigură că acel business poate funcționa la fel de bine și atunci când lipsește câteva zile. Sau când, pur și simplu, pleacă în vacanță.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail