Asociat sau antreprenoriat de unul singur? Aspecte legale

Mulți antreprenori aleg să se partenerieze pentru a lansa o afacere. Pentru că relația dintre asociați sau fondatori este foarte importantă pentru buna funcționare a businessului, e important să îi acorzi atenția de care are nevoie inclusiv din punct de vedere legal.

Odată ce începe să se contureze o idee de business sau sunt demarate discuții de parteneriere, este cazul să fie luată în considerare și partea legală a relației. Iar pentru că o bună parte dintre firmele nou înființate sunt deschise de mai mulți asociați, am sintetizat cele mai importante informații despre ele. În general, în țara noastră, cele mai folosite forme de asociere în afaceri sunt societatea cu răspundere limitată (SRL) și asociația non-profit. 

SRL sau asociație non-profit?

  • Numărul de membri 

SRL-urile pot avea chiar și un asociat unic, în timp ce asociația non-profit trebuie să aibă minimum 3 membri asociați. 

  • Capital social 

Ambele tipuri de entități juridice trebuie să aibă un capital social, respectiv un patrimoniu inițial, de minimum 200 de RON.

  • Venituri 

În cazul SRL-ului, asociații obțin dividende (o parte din profit proporțională cu contribuția pe care o au la capitalul social, dacă în actul constitutiv nu s-a prevăzut altfel). Același lucru se întâmplă și în cazul pierderilor - răspunderea pentru acestea este de obicei proporțională cu contribuția la capitalul social, dacă prin actul constitutiv nu s-a prevăzut altfel. 

În cazul asociației (persoană juridică non-profit), membrii asociați nu pot obține beneficii doar prin contribuția lor ca membrii fondatori/asociați. Asociația are un scop social, pe când S.R.L.-ul are drept scop obținerea de profit. Este adevărat că și asociația poate avea activitate economică, însă ea trebuie să fie secundară și să fie strâns legată de scopul pentru care a fost înființată asociația.

  • Cheltuieli 

Cheltuielile pot fi deductibile sau nedeductibile la ambele forme juridice, conform legislației contabile.

  • Reprezentantul legal 

Pentru SRL-uri, reprezentantul legal este administratorul societății; asociații răspund în limita capitalului social, cu unele excepții, bineînțeles, atunci când li se atrage răspunderea personală.

Pentru asociații, reprezentantul legal este Președintele Consiliului Director; răspunderea patrimonială a membrilor nu este prevăzută în mod expres în actul normativ care reglementează asociațiile și fundațiile. În cazul faptelor ilicite (sau a deciziilor defectuoase care conduc la insolvabilitatea asociației, spre exemplu), poate fi atrasă și răspunderea personală a membrilor asociați.

”În momentul de față, cea mai bună opțiune pentru un start-up este societatea cu răspundere limitată”, spune Shirina Ștefănescu-Albu, avocat. ”Așa cum vă sugerează și denumirea sa, asociații beneficiază de o răspundere limitată, iar în prezent SRL-urile au un regim fiscal mai avantajos. De asemenea, începând de anul trecut, asociații în S.R.L. au posibilitatea să distribuie dividende și trimestrial, nu doar anual, cum se întâmpla în trecut”, adaugă aceasta.

Cum te ajută să ai un cofondator 

Deschiderea unei afaceri vine cu mai multe lucruri de gestionat și de pus în practică, ceea ce poate fi copleșitor când conduci operațiunile de unul singur.   

În general, când pornești la drum alături de un cofondator, vă puneți la comun experiențele și abilitățile complementare, vă oferiți sprijin emoțional în momentele dificile și aveți posibilitatea să vă sfătuiți când trebuie luate decizii importante. În plus, companiile în care există mai mult de un fondator au mai multe șanse să primească investiții. 

Ce trebuie să știi despre relațiile de asociere

O relație de business este, prin natura sa, una puternic normată, care se ghidează după contracte și proceduri legale. O relație personală funcționează mai degrabă în termenii unei convenții tacite, iar atunci când cele două se suprapun pot să apară tensiuni. De aceea, dacă te gândești să începi un business în care să îți implici partenerul/partenera de viață sau prietenii, este bine să iei în considerare de la bun început acești factori. 

Dacă este vorba de cooptarea unui asociat cu care nu există o relație personală (ci este un investitor sau un alt antreprenor), avocații recomandă realizarea unui due diligence cu privire la persoana respectivă. Indiferent însă de relația care există cu asociatul, este important ca termenii și condițiile colaborării să fie stabilite înainte de începerea acesteia. În acest fel, asociații se asigură că sunt pe aceeași lungime de undă și că au așteptări congruente. 

Recomandarea specialiștilor este să se încheie un acord societar (Shareholders’ Agreement) - el trasează niște linii de bază ale asocierii (înainte de a semna un act constitutiv și de a intra, în mod oficial, în respectiva asociere). Respectând aceste principii, se pot evita multe neînțelegeri și tensiuni. Este important ca toate acestea să fie acoperite cât mai temeinic, pentru că disensiunile dintre asociați pot afecta evoluția, stabilitatea și existența unei afaceri la început.

La ce riscuri te expui dacă alegi să deschizi un business cu un asociat? 

Una dintre marile provocări în cazul relației dintre asociații care dețin 50-50% într-o companie este luarea deciziilor atunci când există divergențe de opinii. O astfel de situație poate fi prevenită prin stabilirea unui raport de tipul 51%-49%, caz în care riscul ca activitatea business-ului să fie blocată din cauza neînțelegerilor dintre asociați este mai redus. 

În egală măsură, chiar dacă este un subiect dureros, este important să existe un plan de acțiune în cazul în care partenerii divorțează sau dacă unul dintre asociați decedează. În cel din urmă exemplu, societatea continuă să funcționeze dacă în actul constitutiv există clauză de continuare cu moștenitorii sau când asociatul rămas hotărăște continuarea existenței societății sub forma societății cu răspundere limitată cu asociat unic. Dacă moștenitorii nu sunt de acord cu preluarea părților sociale, în conformitate cu actul constitutiv al societății, poate exista posibilitatea cesionării acestor părți sociale de către moștenitori către asociații inițiali.

Dacă însă actul constitutiv nu cuprinde clauze cu privire la continuarea societății cu moștenitorii, ei dobândesc prin moștenire numai dreptul la contravaloarea părților sociale deținute de asociatul decedat. Dacă nu există moștenitori, succesiunea sa va fi declarată vacantă, iar moștenirea preluată de stat, inclusiv părțile sociale.  

Există un asociat ideal? 

Asociatul ideal este unul cu experiență în business, cu un portofoliu de afaceri de succes la activ, care nu a avut societăți falimentare sau lăsate în inactivitate, cu un cazier fiscal și judiciar curate. 

Dacă este vorba despre o persoană juridică este important să fie studiată atât partea juridică, cât și cea contabilă, financiară și fiscală pentru a decide dacă este un asociat valoros. În egală măsură, trebuie studiat felul în care și-a evidențiat activele, felul în care s-a protejat prin contracte de riscurile juridice, să nu există un risc de insolvabilitate iminent si alte asemenea criterii.

Dacă este partenerul/partenera de viață sau un prieten, atunci trebuie să vă asigurați că intrați în relația de business cu valori congruente și așteptări și responsabilități clare, agreate de ambele părți. 


Particularitățile asocierii cu membri ai familiei

Dacă într-un job tradițional, după ora 18.00 lași grijile profesionale la birou, antreprenoriatul nu mai funcționează în același mod. Cu atât mai puțin în cazul în care familia de acasă este și echipa de la muncă.

Familiaritatea și afecțiunea pe care le au în raport cu partenerul de viață, de exemplu, îi pot face pe antreprenori să piardă din vedere argumentele raționale de mai sus și să pornească business-ul fără o perspectivă clară asupra responsabilităților fiecăruia. Impactul acestei decizii poate fi unul negativ - mai ales în cazul în care se ivesc situații dificile din punct de vedere interpersonal: lupta pentru putere, divorțul sau decesul. De aceea, avocații își vor sfătui clienții să evite astfel de asocieri, în lipsa unor împărțiri clare privind responsabilitățile, deciziile și profitul. Întotdeauna, ei vor recomanda încheierea unor Shareholders’ Agreements, care să acopere toate situațiile neprevăzute.

Cu toate că nu este un exercițiu plăcut, ”worst case scenario” este foarte util în aceste situații: el va da direcții și răspunsuri importante, între care se numără: cine este persoana care va lua deciziile finale, ce se întâmplă în cazul retragerii/decesului unuia dintre asociați sau în caz de divorț.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail