Roofit.Solar | Despre provocările unui startup de climate tech în curs de scalare

Confruntat cu nevoia de a crește fără a pierde din calitate și cu volatilitatea prețurilor energiei, producătorul eston de acoperișuri solare Roofit.Solar își planifică extinderea către noi piețe.

Pornit în 2016 într-un ecosistem de startupuri foarte activ, în care s-au născut unicorni precum Skype și Bolt, Roofit.Solar a ajuns în 7 ani la o echipă de peste 60 de persoane, birouri în trei țări și clienți în 20, iar anul acesta a obținut 6,45 milioane de euro finanțare. 

Andres Anijalg, CEO și co-fondator Roofit.Solar, a împărtășit care sunt provocările actuale ale unui startup de climate tech și spre ce ar trebui să se orienteze antreprenorii europeni pentru a avea succes în acest domeniu. 


Roofit.Solar e un startup din Estonia cu o evoluție promițătoare și o propunere de valoare unică: produce acoperișuri metalice cu panouri solare integrate, care nu afectează estetica unei clădiri, reduc costurile de construcție și, bineînțeles, oferă clienților posibilitatea de a-și reduce atât facturile la energie cât și amprenta de carbon. 

Povestea Roofit.Solar a început de la o nevoie personală. Când Andri Jagomägi, fondatorul companiei, și-a proiectat propria casă, și-a dat seama că își dorește un acoperiș care să producă energie electrică sustenabilă, dar să arate ca un acoperiș obișnuit. Soluțiile existente pe piață la acel moment erau costisitoare, voluminoase și neatractive. Andri, care lucra de 14 ani la Universitatea de Tehnologie din Tallinn (TalTech) și se ocupa de cercetarea și testarea panourilor fotovoltaice, a decis să-și creeze propriul acoperiș solar și astfel a fondat în 2016 Roofit.Solar. La scurt timp, Andres Anijalg (în prezent CEO) și Raimond Russak (CFO) i s-au alăturat.  

Andres a venit în companie cu experiență în energie neregenerabilă. „Am avut succes în acest domeniu, dar cu fiecare realizare, m-am simțit din ce în ce mai în conflict cu privire la implicațiile energiei neregenerabile pentru planeta noastră. Acesta a fost un factor-cheie pentru pivotarea mea către energia solară.” 

Finanțare 

La început, Roofit.Solar a întâmpinat provocări specifice unui startup de producție.

„Aveam nevoie de investiții semnificative pentru spațiul fabricii, echipamente de producție, materii prime și capital de lucru”, spune Andres Anijalg.

„O altă problemă cu care ne-am confruntat a fost lipsa de conștientizare a publicului cu privire la beneficiile acoperișurilor cu panouri solare integrate.”  

Finanțarea a fost de asemenea o provocare la început. „Spre deosebire de startupurile de software, care obțin de obicei o evaluare de 10 ori pe baza veniturilor anuale, companiile de producție obțin de obicei un multiplu de evaluare mult mai mic. Cu toate acestea, succesul de care s-au bucurat modulele în multe țări și dezvoltarea software-ului nostru de planificare a acoperișurilor solare, Roofit.App, ne-au ajutat să obținem un multiplicator mai favorabil.”

(foto: Acoperiș cu panouri fotovoltaice integrate realizat de Roofit.Solar)  

Clienți în 20 de țări 

Compania proiectează și produce acoperișuri solare care îmbină designul scandinav cu tehnologia solară de ultimă oră. Acoperișurile solare integrate au un aspect plăcut, sunt suficient de puternice pentru a rezista la condiții meteo extreme și oferă un cost total redus al construcției datorită instalări eficiente 2 în 1. Celulele solare eficiente sunt integrate în foi de metal complet negre și sunt aproape invizibile de la distanță. Acoperișurile Roofit.Solar obțin adesea aprobare pentru a fi utilizate și la clădiri istorice protejate. 

Strategia companiei a evoluat ca răspuns la dinamica pieței, progresele tehnologice și feedback-ul clienților. „Inițial, am vândut direct consumatorilor pentru a construi rapid încredere, a aduna referințe și a valida cererea pentru produsele noastre și ușurința de a le vinde”, spune Andres Anijalg. „Acum, că soluțiile noastre pentru acoperișuri au devenit alegerea preferată pentru consumatorii concentrați pe estetică și calitate, ne-am mutat atenția către colaborarea cu reselleri.” 

Roofit.Solar are astăzi clienți din 20 de țări din Europa, printre care Estonia, Suedia și Germania, dar și Norvegia, Polonia, Austria, Belgia, Elveția, Marea Britanie și România. Echipa e formată din peste 60 profesioniști de 9 naționalități diferite, care lucrează din Tallin, Stockholm și Berlin. 

Încrederea în misiunea organizației 

Anul acesta, Roofit.Solar s-a aflat printre finaliștii de la SET (Start-Up Energy Transition) Energy Festival, o competiție internațională pentru startupuri și companii la început de drum la care cele mai bune 15 startupuri din domeniul energiei și climate tech, selectate dintre câteva sute de înscriși, concurează în fiecare an pentru un premiu prestigios. 

În opinia CEO-ului, ce a contat cel mai mult pentru succesul companiei de până acum a fost accentul pus pe inovație în produse și pe calitate, precum și pasiunea echipei.

„Credința echipei noastre dedicate în misiunea organizației a fost esențială pentru ca Roofit.Solar să ajungă acolo unde este astăzi.” 

Deși Estonia are un ecosistem de startupuri foarte activ, cu mai multe acceleratoare și fonduri de investiții, scena climate tech este încă relativ incipientă, dar în creștere rapidă, spune Andres Anijalg. „Avem acceleratoare și recent a fost lansat și un Fond Verde susținut de guvern. Ecosistemul de startupuri din Estonia este renumit pentru unicornii săi, iar companii de succes precum Skype, Bolt, Pipedrive și Wise susțin o comunitate de inovatori și antreprenori. Suntem norocoși să avem investitori de la unele dintre aceste entități care sprijină călătoria Roofit.Solar.” 

(foto: Acoperiș cu panouri fotovoltaice integrate realizat de Roofit.Solar)  

Provocările extinderii 

Roofit.Solar se află în prezent în faza de scalare, dar volatilitatea prețurilor la energie electrică constituie o provocare semnificativă. „Anul trecut au fost prețuri record, în timp ce anul acesta există cazuri de prețuri negative în timpul zilei. Această incertitudine face dificil pentru consumatori să calculeze perioada de amortizare a sistemelor solare, provocând instabilitate pe piață”, explică Anijalg.  

„Pe măsură ce continuăm să creștem, principala provocare este să ne extindem operațiunile, menținându-ne angajamentul față de calitate și design. Așteptăm cu nerăbdare să ne extindem acoperirea, să oferim soluțiile noastre inovatoare de acoperișuri pe mai multe piețe și să continuăm să contribuim la un viitor mai durabil.” 

„Succesul în lumea startupurilor europene necesită încredere în misiunea ta, modestia de a te înconjura de oameni mai inteligenți decât tine, încrederea în abilitățile lor și flexibilitatea de a planifica schimbarea”, spune Andres Anijalg, CEO și co-fondator Roofit.Solar. 

Anul acesta, compania a obținut 6,45 milioane de euro într-o rundă de finanțare condusă de BayWa r.e. Energy Ventures și EdgeCap Partners. Noua finanțare le va permite să crească semnificativ pe piețele de origine, Germania, Suedia și Estonia, extinzându-și în același timp rețeaua de distribuție la nivel european. Fondurile suplimentare vor fi folosite pentru a instrui partenerii pentru instalarea acoperișurilor, pentru a dezvolta noi produse, pentru a îmbunătăți software-ul de planificare și pentru a pregăti intrarea pe noi piețe. 

Din perspectiva CEO-ului, ce caută investitorii în climate tech sunt „idei inovatoare care rezolvă probleme reale, potențial de scalabilitate, o echipă capabilă și o cale clară către profitabilitate. O piață bine definită și dovada cererii clienților sunt, de asemenea, cruciale.” 

Un sfat pentru antreprenorii în climate tech 

L-am întrebat pe CEO-ul Roofit.Solar ce sfat i-ar da unui antreprenor aflat la început de drum în sectorul climate tech: 

„Rămâi perseverent și pasionat de misiunea ta. Climate tech e un sector provocator, dar incredibil de important. Învață din eșecuri, adaptează-te rapid și nu uita să privești întotdeauna și imaginea de ansamblu – contribui la o lume mai sustenabilă”, spune Andres Anijalg. 


Dacă deții o soluție green tech sau clean tech pe care îți dorești să o dezvolți sau să o scalezi, te poți înscrie la Romania ClimAcceleratator, cel mai complex accelerator din România pentru startupurile verzi! 

ClimAccelerator 2023 este gândit să ofere un focus mai mare asupra startupurilor din ecosistemul local, iar echipele selectate vor participa la workshopuri de modelare de business, marketing, vânzări, management financiar, consultanță de business și pregătire pentru investiții, mentorat individual, sesiuni de pitching, peer sharing și evenimente internaționale. 

Aplică cu ideea ta până pe 22 august, pentru categoria MVP! 

Înscrie-te la ClimAccelerator!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail