Agilitate și viteză pentru inovatorii din sănătate – Medicai

Medicai, platforma online de imagistică medicală care permite colaborarea multidisciplinară între doctori și pacienții lor, a adunat investiții în valoare de peste un milion de euro de când a câștigat premiului 2 la Startarium PitchDay 2019. În 2022, echipa a pus la punct în doar două săptămâni platforma digitală pe care e construit „The Tumor Board Project” - proiectul care ajută pacienții ucraineni bolnavi de cancer care s-au refugiat în România și Moldova să-și continue tratamentul. Am discutat cu Mircea Popa, CEO & co-fodator Medicai, despre evoluția businessului din 2019 până în prezent.

Medicai nu e prima „aventură” în lumea antreprenoriatului pentru Mircea Popa. Până în 2017 a lucrat alături de SkinVision, o platformă de monitorizare a sănătății pielii cu peste 2 milioane de utilizatori din întreaga lume, cu sediul în Amsterdam. În 2014, SkinVision a devenit prima aplicație de depistare a cancerului de piele care a primit marcajul CE – un simbol al calității care certifică faptul că produsele au fost evaluate și respectă normele europene în materie de siguranță, calitate și protecție a mediului.

În 2017, Mircea Popa și-a dat seama că-și dorea să facă altceva și, folosindu-se de experiența acumulată în domeniul sănătății, a înființat, alături de Alexandru Artimon și de Andrei Blaj, Medicai – platforma online de imagistică medicală care permite colaborarea multidisciplinară între doctori și pacienții lor. 

În 2019 au lansat prima versiune și au avut primii clienți. Echipa Medicai construiește următoarea generație de fluxuri imagistică: o infrastructură flexibilă de imagistică medicală care se integrează perfect cu orice sistem de sănătate, permițând vizualizare ușoară, acces instantaneu și colaborare eficientă între medici.

Tot în 2019, Medicai a câștigat premiului II, de 30.000 de euro, în competiția Startarium PitchDay.

Cum a evoluat Medicai

La finalul lui 2019, Mircea spunea că în 2020 își dorește să ducă Medicai la următorul nivel: „Până acum ne-am concentrat să construim fundația, adică partea de infrastructură, și de la anul vrem să mergem către clinici și să le înrolăm. În același timp, ne vom îndrepta către pacienți ca să le ușurăm drumurile către doctori și tratament.”

Între timp, viziunea echipei a evoluat, în mare parte fiindcă „socoteala de acasă” nu s-a potrivit cu realitățile pieței, povestește în prezent Mircea, CEO Medicai. Echipa își dorea să dezvolte algoritmi AI pentru imagistică medicală, însă, vorbind cu diferiți stakeholderi, și-a dat seama repede că cea mai mare piedică era clasicul CD: „Și azi, ca pacient, dacă te duci într-un centru de imagistică, pleci cu un CD cu care nu știi ce o să faci. Infrastructura pe care se presupunea că trebuia să construim sistemul practic nu exista – nu poți hrăni un AI cu CD-uri”, spune Mircea. De aici a apărut oportunitatea de a intra în zona de infrastructură.

Într-un interviu din 2022, Mircea explică exact ce presupune pivotarea către zona infrastructurii de imagistică. Fiecare spital are un server unde sunt disponibile datele medicale cu care lucrează, sistem la care sunt conectate inclusiv aparatele de CT sau RMN. Medicai se poate conecta la aceste servere și poate crea peste ele o rețea în care toate datele pot să circule liber. Cu ajutorul acesteia, spitalele pot crea fluxuri de lucru și echipe specializate, oferindu-le în același timp pacienților posibilitatea de a-și controla datele prin intermediul aplicației. Interconectivitatea se află la baza acestei infrastructuri, care facilitează colaborarea între doctori și oferă acces instantaneu la datele pacienților, pe care le pot vizualiza mai ușor. 

Medicai a apărut de-a lungul timpului pe listele Forbes România – 30 under 30, Deloitte Technology Fast 50 CE și Financial Times 1000. A primit investiții în valoare de 1,2 milioane de euro din partea GapMinder VC, Roca X (printre primii investitori ai Medicai), Cleverage VC, Plug and Play Ventures și D Moonshots, iar printre partenerii lor cei mai notabili se numără Microsoft și compania farmaceutică Boehringer-Ingelheim

Pe platformă se regăsesc peste 50 de spitale și clinici, iar numărul de medici activi astăzi pe Medicai depășește 5.000. Până în momentul de față, pe Medicai au fost încărcate peste 1 milion de studii imagistice. În 2023 Medicai a lansat și aplicația mobilă care ajută medicii să economisească și mai mult timp, oferindu-le posibilitatea să transfere și să analizeze datele de imagistică direct de pe telefon și tabletă.

Oportunitățile apar și pe timp de criză

Mircea crede că principala caracteristică a unui startup, în special dacă dezvoltă soluții tech, este agilitatea, capacitatea de a itera și testa cel puțin la fel de rapid precum evoluează piața. Izbucnirea conflictului din Ucraina, în primele luni ale lui 2022, a fost un moment crucial în care a avut ocazia să pună în practică această filozofie de business. Alături Heal 21 Association și Blue Heron Foundation, Medicai a construit The Tumor Board Project – o platformă online care respectă regulile GDPR și HIPAA (Health Insurance Portability and Accountability Act) și vine în sprijinul pacienților ucraineni bolnavi de cancer care trăiesc acum în afara granițelor, în România sau în Moldova. Platforma a fost gata în doar două săptămâni.

Ce a însemnat acest tur de forță pentru echipele care au colaborat la punerea în practică a proiectului?

„Inițial s-a căutat o soluție în țările din jur – a trebuit să identificăm spitalele care ar putea să-i preia. Al doilea pas a fost să găsim cea mai bună modalitate de a evalua acești pacienți și un grup de experți care să se uite peste toate cazurile și dosarele, apoi să decidă cam care ar fi nevoile lor”, explică Mircea. 

„Un extra layer de complexitate a fost că acești experți nu locuiau în aceeași arie geografică, nici nu lucrau în același spital. În plus, era nevoie să se coordoneze cu experții români sau moldoveni din diferite centre de tratament. Ne trebuia o soluție online care să unească echipa și să fie GDPR-compliant, fiindcă vorbim de o colaborare SUA-Europa, și să permită accesarea datelor imagistice de pe orice dispozitiv în siguranță. Vorbim deci și de o infrastructură care poate să permită dezvoltarea acestor funcționalități.” 

„Aici am intrat noi în scenă – în două săptămâni era deja totul pus la punct și s-a putut începe lucrul cu soluția noastră”, explică Mircea. „Sunt deja sute de pacienți care au beneficiat de tratament și îngrijiri medicale prin intermediul The Tumor Board.”

Obstacole și oportunități pentru Medicai în 2023

Povestea de succes a Medicai nu este lipsită de obstacole sau de puncte de cotitură. Cea mai importantă provocare pentru echipă a fost și este să convingă spitalele și unitățile medicale să treacă la stocarea datelor medicale în cloud. Deși posibilitățile pe care le deschide această schimbare sunt impresionante, rezistența în piață este una cel puțin la fel de mare, temerea principală fiind legată de siguranța unui astfel de sistem.

Cu toate acestea, cloudul e mai sigur atât din punct de vedere al stocării, cât și din punct de vedere al rezistenței la atacurile cibernetice. Pe lângă securitate, această tehnologie mai vine cu un avantaj valoros: timp câștigat atât pentru echipele medicale, cât și pentru pacienți. Pacientul poate intra într-un aparat de RMN undeva la periferie și, în funcție de ce se descoperă, datele pot fi direcționate fie către un AI, fie către cea mai potrivită echipă de experți care poate rezolva problema pe care o are, transferul datelor eliminând problema deplasării între medici și clinici.

„Odată duse datele în cloud, o mulțime de lucruri devin posibile: partajarea între echipele medicale, mutarea în sisteme, trimiterea către un AI. Pot fi folosite ca să construiești un data marketplace, dar și pentru cercetare și dezvoltare de algoritmi, nu doar pentru livrare de algoritmi”, explică Mircea.

Mai mult, odată schimbată abordarea asupra datelor medicale, poate fi observată o serie de tipare la nivel de mediu: cum circulă datele, cum însoțesc pacientul, în ce zone sau la ce experți se ajunge cel mai greu. Astfel se pot crea, spre exemplu, coridoare specializate pentru pacienți care suferă de anumite afecțiuni.

Planuri pentru viitor

Pentru soluția dezvoltată de Medicai, piața din România este foarte mică. Europa, pe de altă parte, este foarte fragmentată. Echipa își îndreaptă, așadar, eforturile către Statele Unite, unde există posibilitatea unei adopții de anvergură. Însă tocmai datorită dimensiunii ei, Medicai trebuie să facă un research mai amănunțit ca să identifice cât mai precis segmentul pe care își dorește să-l targeteze.

„La începutul anului viitor ne dorim să ridicăm o nouă rundă de investiții tocmai ca să avem resursele care să ne ajute să aflăm mai multe despre segmentul către care vrem să ne îndreptăm și să venim și cu un go-to market. La sfârșitul lui 2024 – începutul lui 2025 ne dorim să ridicăm și o rundă de creștere”, declară Mircea.

Sfaturi pentru antreprenorii la început de drum

Rezistența și reziliența sunt pe primul loc în topul valorilor pe care ar trebui să le aibă un startup care își dorește să crească frumos, crede Mircea Popa. „Durează până să înțelegi cum se comportă diferite țări și piețe ca să găsești o oportunitate în direcția căreia chiar să merite să-ți aloci resursele. Și îți trebuie timp – să găsești soluții, să testezi, să vezi dacă merge... Rezistența și viteza contează cel mai mult, cel puțin în prima fază, când e vorba despre supraviețuire.”

Viața unui startup este o sumă de inovații mai mici, o serie de optimizări succesive. De aceea, dacă ar fi să le dea un sfat antreprenorilor la început de drum, Mircea le-ar spune probabil să nu își facă datorii față de ei, cei din viitor: „Dacă azi faci ceva ce e nou și la modă, peste 5 ani va fi ceva vechi, care va trebui să fie menținut, de aceea trebuie să te gândești cum să faci ca să fii cât mai agil, să nu ai bagajul ăsta, să nu fie nevoie să-l porți cu tine.”

Nu în ultimul rând, trecerea de la teorie la practică trebuie făcută de timpuriu: un startup început în etapa de seed sau pre-seed ar trebui să caute cât mai repede cel mai bun tip de client pe care își dorește să-l atragă, client care să facă parte dintr-o piață suficient de mare încât să-l susțină în următorii 3-5 ani. Pe măsură ce aprofundează nevoile acestui segment de clienți ideali, antreprenorii ar trebui să găsească metode cât mai ieftine ca să-și testeze și optimizeze soluția, astfel încât să ofere cel mai bun produs pe care-l pot aduce pe piață.

„Problema startupurilor e că au o dificultate în a-și dovedi creșterea, iar investitorii sunt mult mai exigenți când se uită la astfel de companii; ca să-i convingi, trebuie să vinzi, însă pentru asta trebuie să existe interes din piață. Research-ul e important ca să faci un produs valoros. Dacă tu ai ceva valoros – iar asta se traduce prin creșterea exponențială a venitului – vei găsi și bani de investiții”, mai spune Mircea Popa.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail